Een nieuwe auto kopen is voor veel mensen een spannend proces. Het is niet alleen een grote investering, maar het is ook nog eens een beslissing voor de lange termijn. Bovendien is het aanbod van auto’s tegenwoordig dusdanig groot, dat ze gemakkelijk overweldigd kunnen raken. Als ondernemer kun je hier slim op inspelen. Maar hoe bereik je de consument?
De juiste informatie delen
Het is voor veel consumenten lastig om overzicht te krijgen in het enorme aanbod. Er zijn ongelooflijk veel verschillende modellen en merken verkrijgbaar. Als autodealer richt je je misschien op een specifiek aanbod, maar dit moet wel duidelijk zijn voor de klant. Zij moeten sneller op de hoogte worden gesteld van de informatie die zij nodig hebben om de juiste keuzes te maken.
Besef goed dat niet elke potentiële klant direct de garage bezoekt. Zij willen ook van afstand al op de hoogte worden gehouden. Prikkel hun interesse dan ook door zowel offline als online marketinginstrumenten te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een staand reclamebord buiten plaatsen. Slechts tijdelijk. Bijvoorbeeld om de lancering van een geheel nieuw model aan te kondigen. Iemand die al op zoek is naar een nieuwe auto of hier in de toekomst interesse voor heeft, zal hierdoor extra geprikkeld worden en wellicht zelfs om extra informatie vragen. Hoe meer ruimte er is voor contact met de consument, hoe groter de kans dat zij ook daadwerkelijk tot aankoop over zullen gaan.
Geef advies op maat
Voordat de echte zoektocht begint, is het voor de consument van belang om alvast de persoonlijke wensen op een rij te zetten. Welke auto zij nodig hebben, is immers voor een groot deel afhankelijk van hoe deze wordt gebruikt en wie er allemaal in vervoerd zullen worden.
Stel, hij rijdt voornamelijk alleen. Dan heb je een geheel andere auto nodig dan een gezin met twee of meer kinderen. Niet alleen wordt er dan naar meer zitruimte verlangd, maar ook een grotere kofferbak is dan cruciaal. Terwijl mensen die vaker alleen rijden misschien meer waarde hechten aan luxe en een sportieve uitstraling.
Als autoverkoper is het van belang dat je deze wensen weet te beantwoorden en voor iedereen een advies op maat kunt geven. Het is belangrijk dat je over elke auto wel iets weet te vertellen en ook direct kunt aanvoelen naar welk soort model iemand op zoek is. Die persoonlijke aanpak raakt meer mensen en de kans is dan ook groter dat je meer zult verkopen.
Budget
Bijna iedereen heeft wel een budget in gedachten voordat ze op zoek gaan naar een geschikte auto. Toch is het ook belangrijk dat mensen niet alleen op de hoogte worden gesteld van de aanschafprijs. Zo kan een zeer oude auto met veel kilometers op de teller financieel misschien aantrekkelijk lijken, maar op de lange termijn kost deze qua verbruik en onderhoud misschien meer dan als er voor een jongere auto wordt gekozen. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met andere maandelijkse kosten: denk aan de verzekeringen en wegenbelasting. Probeer hier ook meer over uit te leggen, zodat je een eerlijk en goed advies kunt geven.